Auschwitz 2005

Voorbereiding

Meer informatie over Auschwitz? zie:  http://www.auschwitz.nl/

Anti-discriminatie project

De jongeren van buurtcentrum de Naald en buurtcentrum de Mallemok zijn jongeren die niet met elkaar omgaan. De twee verschillende groepen komen zelfs niet in elkaars wijk. Toch gaat dit eerdaags gebeuren!

De jongeren van de Naald zijn voornamelijk van allochtone afkomst, terwijl de jongeren van de Mallemok voornamelijk van autochtone afkomst zijn. De jongeren zullen tijdens dit anti-discriminatie project praten over haat en de gevolgen hiervan en het uitsluiten van groepen in de Nederlandse samenleving. Ook zal worden gepraat over de buurt-oorlogen en wat hiervan de gevolgen zijn voor hen.

De jongeren komen in het voortraject drie keer bij elkaar. De bijeenkomsten zullen bestaan uit een film over Auschwitz, discussies en een filmcursus. Daarna gaan ze van zaterdag 15 oktober t/m dinsdag 18 oktober vier dagen naar Polen waar ze het kamp Auschwitz bezoeken. Ook hier zullen zij discussies voeren. In de stad Krakau wordt de Joodse wijk bezocht. Deze wijk is een van de weinige Joodse wijken die nog overeind staat.

Het natraject bestaat uit vier bijeenkomsten, gehouden op buurtcentra de Naald en de Mallemok. Op de Naald zullen zij een convenant samenstellen over de discussies die zijn gevoerd in Auschwitz en tijdens de rest van de tijd die men heeft doorgebracht in Polen. Het convenant wordt opgehangen in de buurtcentra.

Op de Mallemok zullen zij de film monteren die zij hebben gemaakt tijdens de reis. Deze film zal worden vertoond op de afsluitende presentatie die de jongeren organiseren.

Voortraject

Als voorbereiding op de reis naar Auschwitz kwam mevrouw Dormitsch vertellen
over haar verblijf in dit concentratiekamp tijdens WOII.

Reisverslagen

Dagboeken van de jongeren
De jongeren hebben tijdens de reis naar Auschwitz een dagboek bijgehouden. Hieronder volgt een samenvatting.

Dag 1

Michel:
Zaterdag de 15e oktober moesten we verzamelen om 5.30 uur bij de Mallemok voor de trip naar Auschwitz. Iedereen was er gelukkig op tijd! Maar onderweg kwamen we er achter dat een dombo zijn paspoort vergeten was!! (“ken gebeure, jah toch?”). Eindelijk op het vliegveld konden we inchecken en om kwart over 9 vertrok het vliegtuig. We kwamen aan om half 12.

Fikri el Khadir:
In het vliegtuig was het wel gezellig met de mensen die je kent. De anderen, die ook zijn meegegaan kende ik persoonlijk niet, maar naarmate de tijd vorderde gingen we steeds beter met elkaar om. Na aankomst in de jeugdherberg (The Stragers Hostel) hebben we de kamers ingedeeld en de spullen snel neergedonderd en de stad (Krakow) ingegaan. We hebben daar ff lekker de boel verkend en een rondrit gemaakt met een treintje door de joodse buurt.

Dag 2

Moffid Hallouzi:
We gingen om 9 uur weg van het hotel en het was 2 uurtjes rijden met de trein. Daarna namen we de bus en moesten we een groot stuk lopen naar de ingang. We kregen ook een rondleiding in Auschwitz.

Martin:
We hadden een gids die sprak in het engels en die heeft deel 1 en deel 2 van het kamp laten zien. Dat was heel schokkend wat we daar zagen, echt heel erg. We liepen op een stuk waar zoveel mensen zijn vermoord, vergast, gemarteld, verbrand......van alles. We bleven in Auschwitz ongeveer 6 uur, het is heel groot daar. Ik had niet verwacht zo groot...

Michel:
Bij het begin had niet echt iedereen er zin in, omdat het zo saai leek. Maar toen we er waren was het wel facinerend en apart. We hebben gaskamers gezien, gevangenissen, de dodenmuur en verschillende kampen.

Wat ik ook erg vond was dat mensen werden opgehangen en mishandeld omdat ze anders waren dan “het ideale beeld”. In hun ogen moest je blond, lang en blauwe ogen hebben...... Maar, het is wel leuk om dat te zien en je maakt het maar een keer in je leven mee.

Moffid Hallouzi:
Om 16.00 uur vertrokken we en namen we de bus terug naar het station en daarna de trein naar Krakow. We liepen gezellig door de stad en om 18.00 uur gingen we naar de Mac Donald. Dat was speciaal voor de mensen die hadden gevast.

Dag 3

Michel:
Iedereen kon op dag 3 uitslapen. We hebben gewoon TV gekeken en in de avond zijn we de stad ingegaan voor diegenen die een souveniertje willen halen. In de nacht vertrokken we om 4 uur, de trein zoeken en daarna met het vliegtuig terug naar Nederland. Wat ik zelf van deze reis vond........... heel gezellig en ook heel interessant met name de concentratiekampen.

Fikri el Khadir:
Wat ik leuk vond was dat ze vragen hadden over onze cultuur en respect toonden dat we vasten en dergelijke.